سال گذشته، فیسبوک با انجام یک تغییر نام تجاری بزرگ، نام خود را به متا تغییر داد تا تمرکز قوی خود را بر آینده واقعیت مجازی و متاورس نشان دهد. او اخیراً اعلام کرده است که در سال 2023 به متاورس متعهد خواهد ماند. با این حال، اکنون خبرهای نگران کننده ای برای این غول رسانه های اجتماعی وجود دارد: عرضه هدست های واقعیت مجازی در سال 2022 نسبت به سال گذشته بیش از 12 درصد کاهش یافته است.
اگرچه متا با مخالفت مصرف کنندگان و چهره های صنعت فناوری مواجه شد، اما متا همچنان به دنبال جاه طلبی های فراواژه خود است. Reality Labs، واحد مسئول این حوزه در Meta، از ابتدای سال گذشته حدود 16 میلیارد دلار ضرر کرده است. در عین حال، درآمد خالص متا نیز روند نزولی شدیدی را تجربه کرده است.
کاهش فروش هدستهای واقعیت مجازی متاورس
اوضاع برای متا چندان خوب بهنظر نمیرسد. درحالیکه کاربران برای استفاده از دنیای واقعیت مجازی به هدستهای واقعیت مجازی نیاز دارند، فروش آنها در سال جاری در ایالات متحده 2 درصد (سالانه) کاهش یافته و به 1.1 میلیارد دلار رسیده است. براساس دادههایی که توسط شرکت تحقیقاتی NPD Group به اشتراک گذاشته، در مقیاس جهانی نیز فروش این دستگاهها با کاهش 12 درصدی در سال به 9.6 میلیون رسیده است.
نتایج این گزارش احتمالاً روی طرز تفکر زاکربرگ تأثیری نخواهد داشت. او گفته است که سرمایهگذاری در متاورس ممکن است تا یک دهه آینده هیچ سودی بههمراه نداشته باشد و در آن زمان، پلتفرمهای واقعیت مجازی میتوانند شروع به درآمد چند میلیارد یا تریلیون دلاری کنند.
بااینحال، افراد بسیار کمی با زاکربرگ همعقیده هستند. یکی از تحلیلگران اخیراً پیشبینی کرده بود که اکثر پروژههای تجاری متاورس تا سال 2025 تعطیل خواهند شد. علاوهبراین، یک نظرسنجی از تقریباً 10 هزار نوجوان که اوایل سال جاری انجام شده بود، نشان داد که نیمی از آنها علاقهای به متاورس ندارند و حتی برخی کارمندان متا نیز گفتهاند که به این موضوع شک و تردید دارند.
این خبر باز نشر از منبع بوده و دولوپرسنتر هیچ مسئولیتی در قبال صحت آن نداد.
همچنین بخوانید : فیس بوک 15 ساله شد!
