
چگونه Xbox بدون انحصار برنده 2022 شد؟
ایکس باکس و مایکروسافت شرایط عجیبی را تجربه می کنند. همین دیروز، شایعه جدیدی منتشر شد مبنی بر اینکه ممکن است مایکروسافت رویدادی را برای ماه ژانویه برگزار کند که در آن بازی های جدید Xbox و Bethesda مانند Starfield و Redfall به نمایش گذاشته شوند. اگرچه می دانیم که این بازی ها در سال 2023 منتشر خواهند شد و این چیز خوبی است، اما ایکس باکس در واقع یکی از کم نور ترین سال های خود را در سال 2022 سپری کرد. سالی آرام و بی سر و صدا، اگرچه فکر می کنم ایکس باکس همچنان در آن موفق بود. میپرسی چرا؟
ساکت اما خطرناک
سال ۲۰۲۲ اولین سالی بود که اوضاع بازیسازی و صنعت کمی نسبت به دو سال قبلش که تماما درگیر پاندمی کرونا بود، بهتر شده بود. رویدادهای حضوری و پر زرق و برقی مثل سامر گیم فست و گیم اواردز برگشتند و البته شاهد تاخیرهای کمتری در عرضه بازیها بودیم. البته که در این بین، اکسباکس انگار که در این زمینه فرقی نکرده بود. در سالی که نینتندو با بازیهای بزرگی مثل Bayonetta 3 و Kirby and the Forgotten Land جلو آمده بود و سونی هم با Horizon Forbidden West و بعدا God of War Ragnarok صحنه را در دست گرفت، مایکروسافت هیچ بازی انحصاری بزرگی نداشت. چنین اتفاقی حتی در بدترین سالهای اکسباکس هم بیسابقه بوده و حداقل اکسباکس بازیهای متوسطی را داشته که بعدا با آپدیت آنها را به وضعیت بهتری رسانده است.
در این بین میتوان بزرگترین بازیهای انحصاری اکسباکس را پروژه کوچک Pentiment –که نمره کامل را از ویجیاتو دریافت کرد– و بازیهایی مثل Grounded و As Dusk Falls دانست. با این حال هیچ کدام از این بازیها نه جای فورتزا موتوراسپورت جدید را گرفتند، نه عطش هواداران بتزدا برای استارفیلد و البته فقدان بازی Redfall را پر کردند. پس انحصاریهای مایکروسافت کجا هستند؟ برای این که ببینیم اکسباکس چند بازی معرفیشده دارد که هیچ کدام از آنها هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارند، با هم نگاهی به این میاندازیم:
- Starfield (تاریخ عرضه نامشخص در ۲۰۲۳)
- Redfall (تاریخ عرضه نامشخص در ۲۰۲۳)
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl (تاریخ عرضه در ۲۰۲۳)
- Forza Motorsport (تاریخ عرضه نامشخص در ۲۰۲۳)
- Hellblade 2: Senua’s Saga
- State of Decay 3
- Everwild
- The Outer Worlds 2
- Ark 2
- Fable 4
این لیست تنها بخشی از بازیهای بزرگی که اکسباکس برای آینده دارد را پوشش میدهد و بازی جدید ایندیانا جونز و حتی پروژه ریبوت Perfect Dark را در بر نمیگیرد. با این حال، تعدادی قابل توجهی از این بازیها حتی مشخص نیست که در سال ۲۰۲۳ عرضه میشوند یا این که به سالهای آینده موکول میشوند.
گیمپس؛ برنده بازی سرویسهای اشتراکی
اکسباکس گیمپس در سالی که گذشت، به شدت موفق بود. از سال گذشته میدانیم که کاربران این سرویس بیشتر از ۱۰ میلیون مشترک را در بر میگرفتند. حالا و با گذشت یک سال، انتظار میرود که این عدد حداقل به ۱۵ میلیون مشترک رسیده باشد. با در نظر گرفتن این که بازی Starfield و بازیهای دیگری مثل Redfall احتمالا در ۶ ماه گذشته عرضه میشوند، عرضه آنها میتواند رکوردهای تعداد بازیکنهای گیمپس و مشترکان آن را جا به جا کند. برای مثال، کافی است به بازی High On Life نگاه کنیم که توانست به بزرگترین لانچ ترد پارتی روی گیمپس تبدیل شده و البته بزرگترین لانچ گیمپس در سال ۲۰۲۲ باشد. این رکورد به احتمال زیاد برای سال ۲۰۲۳ با انتشار Starfield جا به جا خواهد شد.
از سوی دیگر، گیمپس در سالی که گذشت انحصاریهای زیادی از استودیوهای اکسباکس نداشت اما بازیهای فوقالعاده باارزشی از روز اول در آن منتشر شدند. بازیهایی مثل TMNT Shredder’s Revenge، Immortality، High On Life، Persona 5 Royal و A Plague Tale: Requiem جزو مهمترین بازیهای این سرویس در سال گذشته بودند که از روز اول عرضه داخل گیمپس قرار گرفتند. در بین این عناوین، حداقل ۵ الی ۶ بازی با قیمت ۶۰ دلار و بالاتر وجود داشتند که ارزش گیمپس را به شدت بالا میبردند.
همچنین بخوانید : سونی: کمبود پلی استیشن 5 در بازار برطرف شد
سلاح کوچک و کشنده مایکروسافت
اکسباکس سری اس با وجود قیمت ۳۰۰ دلاری، کماکان در بازار کنسولهای نسل نهمی بیرقیب است
از روزی که اکسباکس سری اس در کنار برادر بزرگترش یعنی سری اکس معرفی شد، همه میدانستند که قیمت ۳۰۰ دلاری این کنسول برای رقابت آمده است. رقابتی که سونی و کنسول PS5 در آن جایی ندارند و نینتندو سوییچ هم کاملا برای مخاطب هدف دیگری آمده است. با توجه به نرخ تورم جهانی و البته گرانیهای داخل ایران، اکسباکس سری اس حتی داخل ایران هم همچنان قیمت معقولتری نسبت به رقبای گرانترش دارد و عملکرد آن هم واقعا قابل قبول است.
سری اس از روز عرضه تا کنون فروش فوقالعاده خوبی را تجربه کرده است. مایکروسافت از ابتدا این کنسول را با این هدف به بازار عرضه کرد تا مخاطبانی با بودجه محدود و البته گیمرهایی که قصد خرج کردن پول کمتری را دارند را با ترکیب «سری اس + گیمپس» جذف کند. قیمت ۳۰۰ دلاری سری اس + تمام بازیهای بزرگ و باارزشی که در پاراگراف قبلی در مورد آنها صحبت کردیم، همان ترکیب برنده مایکروسافت است که در سال راکدی مثل ۲۰۲۲ هم آن را از باتلاق بیرون میکشد و به بازیکنهای جدید فرصت تجربه تعداد زیادی بازی را با قیمتی ناچیز میدهد.
آینده و فراتر از آن
بازی Redfall اثر جدید استودیوی آرکین است که سال ۲۰۲۳ منتشر میشود
هر چند که تمام ناشرها نسبت به اعلام تاریخ انتشار بازیهایشان و حتی رونمایی آنها محتاط شدهاند، اکسباکس وضعیت ناراحتکنندهتری در بین بازیهای انحصاری دارد. وضعیتی که با عرضه استارفیلد و ردفال احتمالا به نفع اکسباکس برمیگردد و خشکسالی سال گذشته را در زمین آنها جبران میکند. در آیندهای نه چندان دور، احتمال میرود که مایکروسافت بتواند با سونی، مشکلات خودش بر سر معامله خرید اکتیویژن بلیزارد را حل کند و در کمیسیون فدرال تجارت، معامله را نهایی کند.
اما نظر شما در مورد سال اخیر اکسباکس و آینده آن چیست؟ به نظر شما در حال حاضر نقاط قوت و ضعف اکوسیستم گیمینگ مایکروسافت در چه مواردی خودشان را بیشتر نشان میدهند؟
این خبر باز نشر از منبع بوده و دولوپرسنتر هیچ مسئولیتی در قبال صحت آن نداد.
