نگاهی دقیق تر به سودآوری این فناوری در حال ظهور.
هوش مصنوعی یا AI یک ایده عالی است که فرصت های بی شماری را ایجاد کرده است، اما آیا درآمدزایی هوش مصنوعی به اندازه فرصت های آن است؟ طبق یک مطالعه PWC، فناوری هوش مصنوعی تا سال 2030 به تولید ناخالص داخلی جهانی 15.7 تریلیون دلار اضافه خواهد کرد و همچنین نحوه استفاده از خدمات حمل و نقل شهری را متحول خواهد کرد.
با این حال، پتانسیل درآمدزایی هوش مصنوعی ممکن است برای سرمایه گذاران چندان جذاب به نظر نرسد، مگر اینکه این گروه به خوبی از نحوه استفاده و بهره وری شرکت ها از این فناوری آگاه باشند. بنابراین، برای اینکه بفهمیم شرکتها چگونه میخواهند از هوش مصنوعی کسب درآمد کنند، بهتر است ابتدا به آمازون، آلفابت، مایکروسافت و انویدیا نگاهی بیندازیم، شرکتهای بزرگی که از قبل به خوبی از راهها و روشهای کسب درآمد از این فناوری آگاه هستند.
بلندگوهای هوشمند، و درآمدزایی هوش مصنوعی
گوگل، بالاترین درآمدزایی را برای شرکت مادر خود داشته است که بیشتر این درآمد نیز از سوی تبلیغات آنلاین این سرویس به دست میآید. اما این چه ربطی به بلندپروازیهای گوگل در زمینه تکنولوژی هوش مصنوعی دارد؟ گوگل خیلی مصممانه، فروش بلندگوهای هوشمند خود را پیگیری میکند و با استفاده از فروش این بلندگوهاست که میتواند اطلاعات اختصاصیتر کاربران را جمع آوری کرده و از آن در حیطه تبلیغات آنلاین استفاده کند.
بلندگوی هوشمند Google Home گوگل، مستقیما به سرویس جستجوگر معروف این شرکت-Google Search- متصل میشود و با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، دستیار هوشمند این دستگاه که Google Assistant نام دارد، درخواستهای کاربران را شنیده و اجرا میکند. جستجوهای صوتی در حال گسترش هستند و حالا تبدیل به یکی از بخشهای مهم پدیده جستجوی اینترنتی شدهاند و گوگل خوب میداند که با احاطه بر این صنعت، در بازار رو به رشد تبلیغات عقب نخواهد ماند.
در پایان سال ۲۰۱۶، گوگل ۸٫۷ درصد از بازار بلندگوهای هوشمند را در اختیار داشت اما این سلطه امروز تا ۲۲٫۷ درصد از بازار افزیش داشته است. با این دستاورد، گوگل بیش از قبل خود را در بازار تبلیغات کشور آمریکا پر رنگ کرده، بازاری که امسال ۱۰۷ میلیارد دلار ارزش داشته است.
شکی نیست که بلندگوهای هوشمند، کاربردی فراتر از ارائه اطلاعات برای اهداف تبلیغاتی دارند. آمازون از بلندگوی هوشمند خود Echo، برای افزایش آمار فروش تجارت الکترونیک استفاده کرده است. به عنوان مثال، صاحبان بلندگوهای هوشمند به صورت سالیانه به ارزش ۴۰۰ دلار از محصولات وبسایت آمازون را خریداری میکنند که این میزان، از درصد خرید اعضای پرایم سرویس آمازون نیز بیشتر است. به علاوه دستیار هوشمند الکسا، کار خرید محصولات قبلا خریداری شده را برای کاربران راحتتر کرده و در انتخاب محصول جدید نیز به آنها کمک میکند.
اما درآمد هوش مصنوعی فقط به اینها خلاصه نمیشود طبق گزارش RBC Capital، بلندگوهای هوشمند آمازون با وجود دستیار هوشمند الکسا، تا سال ۲۰۲۰ قادر خواهند بود تا میزان ۱۰ میلیارد دلار به فروش آمازون اضافه کنند.
نقش مهم سیستمهای پردازش ابری هوش مصنوعی
هوش مصنوعی امروزه، برای بسیاری از شرکتهایی که حجم وسیعی از اطلاعات را پردازش میکنند، کارایی زیادی دارد. اکثر این عملیاتهای پردازش نیز از طریق سیستمهای ابری صورت میپذیرد. به عنوان مثال، مایکروسافت سرویسهای Cognitive Service را برای برنامه نویسان و شرکتهایی که از پلت فرم پردازشگر Azure استفاده میکنند، ارائه کرده است. این سرویسها شامل مواردی از جمله تحلیلگر داده، تشخیص تصویر و پردازشگر زبان هستند که همگی برای پیشبرد دستورهای مربوط به هوش مصنوعی کارایی دارند. به علاوه، برنامه یادگیری ماشینی مایکروسافت آزور استودیو نیز به محققان در زمینه مدیریت سریع و کارآمد داده ها کمک میکند.تراشه
سرویس آزور یکی از اصلیترین کسب و کارهای مایکروسافت است و این شرکت را به راحتی تبدیل به دومین بازیکن بزرگ صنعت پردازش ابری بعد از آمازون کرده است. با وجود پیشرفت مایکروسافت در زمینه پردازش ابری، رقیب آن یعنی شرکت آمازون نیز قطعا بیکار ننشسته است. این شرکت برتر حوزه تجارت الکترونیک، سرویس اختصاصی پردازش ابری خود را دارد که (Amazon Web Services (AWS نام دارد و مجهز به قابلیتهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. آمازون همچنین به منظور جذب بیشتر کاربر و سرآمدی بر رقیبان، هزینههای سرویسهای ابری خود را نیز کاهش داده است.
سرویس ابری آمازون، ۳۰ درصد از بازار عمومی پردازش ابری را از آن خود کرده و با کمک توسعه هوش مصنوعی، برتری خود نسبت به مایکروسافت را تحکیم کرده است. هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که طی سالهای آینده، اندازه و حجم صنعت پردازش ابری را دو برابر کند. این موضوع درآمدزایی هوش مصنوعی را به شدت افزایش خواهد داد.
افزایش کیفیت محصولات هوش مصنوعی
سخت افزاری که بلندپروازیهای شرکتهای مایکروسافت و آمازون را در زمینه سرویسهای پردازش ابری مجهز به هوش مصنوعی را ممکن ساخته، پردازندههای گرافیکی ساخته شده توسط شرکت NVIDIA است. تراشههای جیپییوی NVIDIAبه شرکتهای مختلف این امکان را میدهد تا با سرعت بیشتر، حجم بیشتری از اطلاعات پیچیده و تصویری را پردازش کنند، قابلیتی که برای سیستمهای پردازش ابری هوش مصنوعی ایده آل است. تا به امروز شرکتهای فیس بوک، آلفابت، آمازون، مایکروسافت و بسیاری شرکتهای دیگر از تراشههای NVIDIA برای افزایش قدرت پردازشی تلفیقی با هوش مصنوعی استفاده میکنند.
هوش مصنوعی همچنان رو به رشد
نکته آخر که اهمیت بالایی دارد این است که تکنولوژی هوش مصنوعی حتی به خودروها هم نحوه رانندگی بدون نیاز به انسان را آموزش میدهد. آخرین اخبار در این زمینه از طرف شرکت ویمو آلفابت منتشر شده که اخیرا اولین سرویس حمل و نقل مجهز به خودروهای خودران خود را در شهر فونیکس ایالت آریزونا راه اندازی کرده که Waymo One نام دارد.
البته Waymo One تازه اول راه است ولی سیستم هوش مصنوعی سوار شده به روی خودروهای این شرکت تا کنون توانسته ۱۰ میلیون مایل رانندگی خودران را با موفقیت به انجام برساند. این سیستم پیشرفته هوش مصنوعی میتواند از تجربههای قبلی رانندگی خود، یاد گرفته و دائما خود را رشد دهد.
لازم به ذکر است که بسیاری از منتقدان بدبین معتقدند که هوش مصنوعی تنها حکم سرگرمی را برای شرکتها دارد اما نباید فراموش کرد که
شرکتهای فوق الذکر در حجم سنگینی روی درآمدزایی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سرمایه گذاری انجام دادهاند که حاصل آن را در سرویسهای ارائه شده توسط آنها به خوبی شاهد هستیم. در واقع، سود دهی و درآمد زایی هوش مصنوعی توسط این شرکتها، به خوبی به اثبات رسیده است.