
رشد 46 درصدی در حجم جذب مشاغل دیجیتال
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط ایران تلنت، کسب و کارهای دیجیتال و استارت آپ ها با افزایش 46 درصدی اشتغال و تقاضای بازار کار برای متخصصان کامپیوتر 14 درصد افزایش یافته است.
به گزارش سایت ایران تلنت، بسیاری از کسب و کارهای ایرانی در روزهای تحریم، افزایش لحظه ای ارز و نوسانات بازار با مشکل مواجه شدند. بسیاری از شرکتهای بزرگ ایرانی تعدیل شدند و برخی دیگر استخدام نیروی جدید را متوقف کردند. از ظواهر امر به نظر می رسد که کسب و کارها پایین آمده است، اما ماجرا به این سادگی ها نیست. کسب و کارها سقوط کرده اند، اما نه لزوماً همه آنها. آمارها نشان می دهد که در برخی از عناوین شغلی، جذب نیروی کار حتی افزایش یافته است. نگاهی دقیق تر به اتفاقاتی که برای کسب و کارهای ایرانی رخ داد، شاید بتواند مسیر آینده مجموعه ها را در حوزه منابع انسانی و برنامه ریزی نیروهای جوان برای آینده شغلی آنها هدایت کند.
ایران تلنت در جدیدترین گزارش خود به ارائه آمار و تحلیل مقایسه ای از وضعیت کسب و کارها در حوزه منابع انسانی در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ یعنی در روزهای اوج بحران اقتصادی پرداخته است. بر اساس این گزارش، کسب و کارهای دیجیتال و استارت آپ ها شاهد افزایش 46 درصدی در استخدام بوده اند. تقاضا برای برخی مشاغل مانند توسعه دهنده نه تنها کاهش نیافته است، بلکه همچنان سهم زیادی از نیازهای کسب و کار را به خود اختصاص می دهد.
آمارها میگویند برخلاف انتظار، در روزهای بحران بزرگترین تعدیل نیروها در شرکتهای بزرگ اتفاق افتاده است. حجم استخدامها بهطور کلی ۶ درصد افت داشته؛ این افت برای شرکتهای بالای ۱۰۰ نفر ۱۳ درصد بوده و برای کسبوکارهای زیر ۱۰۰ نفر ۵ درصد. در مقایسه سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بیشترین کاهش استخدام را شرکتهای مخابراتی با ۷۷ درصد، نیروگاهها با ۷۰ درصد دارویی و شرکتهای تجهیزات پزشکی با ۵۸ درصد داشتهاند. شرکتهای خودروسازی با ۳۷ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
همچنین بخوانید :♣ بررسی بهترین سایت های استخدام و کاریابی در ایران
بنابر اظهارات کارشناسان ایران تلنت، در روزهای اوج بحران، تنها شغلهایی که حجم استخدامشان کم نشد، شغلهای مربوط به حوزه IT بود. استخدام گروه شغلی مهندس کامپیوتر، نرمافزار و طراح وب در این بازه زمانی افزایش ۱۴ درصدی داشته است. از طرفی، شغلهای دسته فروش، بازاریابی و تبلیغات که همیشه پیشتاز نیازهای نیروی انسانی شرکتها بودند، افت کردهاند. در این دسته که دقیقتر میشویم، میبینیم شغلهای فروش کاهش داشتند و در عوض، جایشان را به شغلهای بازاریابی دادهاند. این یعنی کسبوکارها تصمیم گرفتهاند نیازهایشان در این حوزه را زیربنایی و عمقیتر حل کنند. بیشترین میزان کاهش استخدام هم ۶۱ درصد و در استخدام داروساز اتفاق افتاده است.
در میان صنایع مختلف، شرکتهای دیجیتال و استارتاپها با رشد چشمگیر ۴۶ درصد در حجم استخدام، رتبه اول را به خود اختصاص دادهاند. شرکتهای مسافرتی، هتلداری و توریسم با ۳۷ درصد، کاریابیها و شرکتهای تامین منابع انسانی با ۳۲ درصد و شرکتهای مالی، سرمایهگذاری، بیمه و بانکها با ۲۴ درصد افزایش حجم استخدام در رتبههای بعدی قرار دارند.